The MuMmy25
DeathisOnlytheBeginning
A MÚMIA: A SÁRKÁNYCSÁSZÁR SÍRJA Egy amerikai kalandfilm, az 1999-ben bemutatott A múmia és a 2001-ben a mozikba került A múmia visszatér című filmek folytatása, főszereplői Brendan Fraser, John Hannah és Jet Li. Az előző két filmhez képest több változást is ígér a harmadik rész, így például nem Egyiptomban, hanem Kínában játszódik, a női főszerepet pedig Rachel Weisz helyett a Sakáltanya című filmből ismert Maria Bello alakítja. Magyarországon 2008. július 31-én mutatja be a UIP-Dunafilm. A Rob Cohen rendezésében készült a harmadik rész.
CSELEKMÉNY
Kr.e. 50-ben a polgárháború sújtotta ősi Kína trónjára a kegyetlen Han császár kerül, korábban legyőzött és rabszolgasorba taszított ellenségei ezreit az épülő Nagy fal alá temeti. A császár tábornokát, Ming Guot bízza meg a feladattal, hogy elhozza neki a hegyekben élő rejtélyes boszorkányt, Zi Yuant, aki ismeri a halhatatlanság titkát. Mikor Han rájön, hogy Ming és Yuan között viszony van, megöleti tábornokát és a boszorkánnyal is megpróbál végezni, az azonban súlyos átokkal sújtja: agyaggá változtatja a császárt, vele együtt pedig egész hadseregét. 2000 évvel később, 1946-ban Evelyn és Rick O'Connell boldogan élik mindennapjaikat londoni otthonukban (Evie immár híres író, hiszen két könyvet is írt a múmiákról), míg az immár 21 éves fiuk, Alex Kínában tartózkodik, hogy családja régi barátja, Robert Wilson professzor finanszírozásával rátaláljon a legendás agyaghadseregre. Miután a fiú teljesíti feladatát, és az ásatáson rálel Han császárra és seregére -noha egy rejtélyes kínai lány megpróbálja megölni-, egy küldönc látogatja meg O'Connelléket, és felkéri a házaspárt arra, személyesen szállítsák el Wilson professzornak Shangri La szemét, mely állítólag megmutatja az utat az Örök Élet Kútjához. Érkezésük után Rick és Evelyn találkoznak fiukkal és Evie bátyjával, Johathannal, aki jelenleg Sanghajban üzemeltet egy szórakozóhelyet. Az összegyűlt család a Shanghai Múzeumban átadja Wilsonnak a szemet, ám ekkor fény derül rá, hogy a professzor Yang tábornoknak dolgozik, aki ezután elfogja Rickéket, és arra kényszeríti őket, hogy a szemmel támasszák fel a múzeumban kiállított Han császárt. Miután ez megtörtént, Han múmiája megöli Wilsont, és birtokában a szemmel, lovasszekerével elmenekül a helyszínről. Alex támadója, a Lin nevű kínai lány ismét feltűnik -ő a halhatatlan Zi Yuan halhatatlan lánya, akinél nála van anyja tőre, ami annak idején átdöfte a császárt), és közli velük, hogy Han az Örök Élet Kútjához tart, hogy halhatatlan legyen. Hogy ezt megakadályozzák, Rick egyik barátja, Bulldog repülővel a Himalája havas hegyeibe viszi őket, ahol a csapat szembetalálja magát Yang tábornokkal és embereivel. Hatalmas tűzharc közepette Lin a hegyekben élő jetiket hívja segítségül, akikkel sikerül megsemmisíteniük a katonákat, ám feltűnik a múmia és halálos sebet ejt Ricken, ráadásul egy robbanás következtében lavina árasztja el a hegyet. A jetiknek köszönhetően Lin és társai mind túlélik a csapást, majd Lin anyjához, Zi Yuanhoz indulnak. A boszorkány meggyógyítja Ricket, aki ezután újra a régi lesz, ám Yang és a múmia jelennek meg, Han pedig eléri az Örök Élet Kútját, így halhatatlanná válik, majd hatalmas sárkány formáját öltve elrabolja Lint, vele együtt az egyetlen vele végző fegyvert, a tőrt. Mivel Yuan szerint a császárt a Nagy Falhoz tart, hogy feltámassza seregét, ők is odamennek, Jonathan és Bulldog pedig elindulnak, hogy erősítést hozzanak. A falnál ugyan valóban feltámad az agyaghadsereg, ám Yuan -feláldozva saját és lánya halhatatlanságát- is harcba hívja a fal alá temetett holtakat, élükön Ming Guo múmiájával. Míg a két sereg megütközik egymással, Jonathanék harci repülőkkel csatlakoznak a harcba, Han pedig megöli Zi Yuant, akinek holttesténél később Rickék megtalálják a császártól elvett tőrt. Evie és Lin végeznek Yang tábornokkal, Rick és Alex pedig megmérkőznek Han császárral, melynek végezetéül a tőr keresztüldöfi a múmia szívét, így az seregével együtt megsemmisül. Ming Guo hadai is visszatérnek a túlvilágra, Alex és Lin szerelmespár lesznek, Evie és Rick elhatározzák, hogy újabb könyvet írnak a múmiákról, Jonathan pedig eladja szórakozóhelyét, és birtokában Shangri La szemével elhatározza, Peruban kezd új, múmiamentes életet.
O'CONNELL CSALÁD VISSZATÉR
Rob Cohen leginkább olyan akciófilmjeiről ismert, mint az xXx és a Halálos iramban. A legtöbb mozinéző nem tudja, hogy a rendező antropológiát tanult, és különösen érdekli Ázsia, ahol egy ideig élt is. Amikor felkérést kapott a harmadik Múmia-film rendezésére, Cohen kapva kapott az alkalmon, hogy két szenvedélyének hódolhat egyszerre: a nagyszabású filmeknek és a kínai kultúrának. A rendező elégedett volt Alfred Gough és Miles Millar forgatókönyvével mind az általuk megírt humoros jelenetek, mind az O’Connell családra váró szédítő kalandok szempontjából. Korábban már többször keresett a Távol-Keleten ötletanyagot filmjeihez, és meg volt győződve arról, hogy ez a projekt tökéletesen kiszolgálja Kína iránt érzett rajongását. Minden érintett szerencsésnek érezte magát, hogy a producerek, akik A múmia és A múmia visszatér című filmekkel útjára indították a sorozatot, új irányba szerettek volna elindulni a harmadik filmmel, és megbízták a Gough-Millar párost, hogy csavarjanak egyet a történeten. A producerek úgy érezték, hogy az egyiptomi helyszínekben rejlő lehetőségeket kimerítették, ezért olyan filmkészítőket kerestek, aki az O’Connell család kalandjait Afrikából az ázsiai kontinensre helyezik át. A Múmia – A Sárkánycsászár sírja James Jacks és Sean Daniel producerek harmadik Múmia filmje. Ennél az epizódnál Bob Ducsay és Stephen Sommers producerek csatlakoztak hozzájuk. Mind a négy férfi az első két rész készítése során ismerkedett meg egymással, hiszen Sommers rendezőként, Ducsay pedig vágóként jegyzi mindkettőt. – Évekig tartott, míg egyszer csak megvilágosodásként ért minket a felismerés, hogy a kínai Agyaghadsereget kellene felhasználnunk – mondja Ducsay. – Rájöttünk, hogy ez izgalmas, új kaland kiindulópontja lehetne. A csapat Cohenben olyan filmkészítőt ismert meg, aki elegendő tapasztalattal rendelkezik az általuk elképzelt nagyszabású film megvalósításához. – Szerencsénk volt, hogy Rob szívesen elvállalta a filmet, mert tökéletes volt a feladatra – teszi hozzá Ducsay. – Megvannak a képességei ahhoz, hogy megbirkózzon egy két kontinensen készülő hatalmas produkcióval, csodálatosan ért az akcióhoz és a színészekhez, és remek a humora. Mindezek szükségesek egy Múmia filmhez. – Nagyon tetszett az ötlet, hogy a xiani Agyaghadsereg valójában múmiákból áll – mondja a rendező. – Az ötlet lényege, hogy a megszokottól eltérő és szórakoztató módon feldolgozzuk Kína valódi történelmét két korszak alatt, Kr. e. 200-ban és 1946-ban. Az első két Múmia film minden nagyszerű eleme a helyén volt, de egészen új irányba szerettem volna elvinni, Egyiptomból Ázsiába. Teljesen új kaland a hőseinknek, látványos, színes és tökéletesen ázsiai. Sean Daniel producer azt mondja, gyerekkori rajongása a múmiák iránt a mai napig nem lankadt, ezért számára sosem elég ebből a műfajból. – Amikor gyerek voltam, minden Boris Karloff-féle múmiafilmet megnéztem és aztán az összes későbbi múmiafilmet is – emlékszik vissza. – A múmia képeit kivágtam a Famous Monsters of Filmland magazinból, és kitettem a szobám falára. Amikor a Universalhoz kerültem, azonnal egy új múmiafilm készítéséről beszéltem, mivel ez a műfaj személyes rajongásom tárgya. Csaknem egy évtizede követjük nyomon az O’Connell család életét – teszi hozzá Jacks. – Az, hogy Rick és Evy átadják a stafétabotot a fiuknak, Alexnek, egy kicsit olyan, mintha a saját gyerekeinket látnánk felnőni, és ez büszkeséggel tölt el mindannyiunkat.
LÁTVÁNYTERVEZÉS
Amikor bele kezdesz egy ekkora projektbe és mindennek hatalmasnak kell látszania, először is el kell döntened, hogy a jelenetek közül mennyi legyen valóságos és mennyi digitális – magyarázza Nigel Phelps látványtervező. – Ezt az arányt a rendezővel közösen kell kidolgozni. Az, hogy Kínába utazhattunk, rengeteg lehetőséget nyitott előttünk arra, hogy valós helyszíneket használjunk, amelyeket sehol másutt nem találhattunk volna meg. Hiszen ha megtervezünk egy mauzóleumot, amelyben az Agyaghadsereget őrzik, az nyilván nem lehet egy aprócska díszlet. A film stílusa természetesen következett Cohen kínai kultúra iránt érzett rajongásából és buddhista tanulmányaiból. Ügyelt arra, hogy minden a lehető leghűbben tükrözze a valóságot, és a látványtervezővel közösen több spirituális helyszínt is megtervezett, főleg a Himalájában és a sztupa udvarán játszódó jelenetekhez. Phelps és Cohen a forgatási helyszínek keresése közben nem mindig a forgatókönyv céljait követték, hanem nyitottak maradtak a változtatásra. A látványtervező azt mondja, hogy az egyik példa ilyen változtatásra a film elején látható. – Amikor először utaztunk Kínába helyszínek után kutatni, elmentünk Ningxiába, hogy megnézzük az óriási homokdűnéket. Közben átlapoztam egy hotel kiadványát, és abból szereztem tudomást ezekről a hihetetlenül látványos piramisokról. – A táj földrajzilag nagyon hasonlít Tian Móra [amely egy sivatagos terület Pekingtől keletre] – a hegylábak, hegyek és minden, ami körülveszi őket, hasonló. A jelenet ugyan nem volt benne a forgatókönyvben, de tudtam, hogy Robnak nagyon tetszene, ezért felvetettem neki az ötletet és elhatároztuk, hogy felhasználjuk a film elején. A nézők bizonyára azt fogják hinni, hogy a piramisokat digitálisan alkottuk meg, mert senki sem számít arra, hogy Kínában ilyesmit lásson.
HARC AZ ÉLŐHALOTTAK ELLEN
A Múmia filmek elengedhetetlen elemei a gondosan kidolgozott harcjelenetek. Jet Li elismeréssel adózik Cohennek, amiért kitűnő érzéke van az izgalmas harci jelenetekhez. – Rob ért a harci jelenetek időzítéséhez, és nagyon érdekes beállításokat használ. Az egyik legfontosabb összecsapás egy föld alatti templomban játszódik, ahol a császár megkísérli életre kelteni Agyaghadseregét. A mennyezet a legyilkolt ellenség csontjaiból épült, a termet pedig reszkető lángok világítják meg, miközben a császár a sötét varázslaton ügyködik. A jelenetben Rick O’Connell meglepi a császárt, és egy kést dob a hátába. A császár számára azonban ez csak egy kis kellemetlenség, kirántja a kést, és több évezrede gyülemlő dühével rátámad O’Connellre. A felfedező ellentámadásba lendül, és látványos harc veszi kezdetét. Cohen ötlete volt, hogy az elmúlt évek alatt, amíg hősünket nem láttuk, kiképezte magát egy fajta utcai harcból, amely leginkább a krav magára hasonlít. – Ezeket a védekező mozdulatokat cseh zsidók fejlesztették ki a második világháború alatt – magyarázza Fraser. – Védekezéskor az ösztöneik által sugallt testmozdulatokkal harcoltak. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy elébe megyünk a problémának ahelyett, hogy megvárnánk, míg odaér hozzánk. Ez önbizalmat épít, és mondanom sem kell, hogy testedzésnek sem utolsó. – Brendan nagyszerű akciószínész – dicséri a főszereplőt Vic Armstrong, az akciójelenetek rendezője. – Keményen edzett. Szereti maga eljátszani a bunyót, és tudja, hogy mihez ért a legjobban, ezért ehhez alkalmazkodtunk minden harcjelenetében. Az egyik jelenet, amely lenyűgözte a kínai sajtót, Jet Li és régi barátja, Michelle Yeoh kardpárbaja: most történik meg először, hogy a két nagy sztár egymás ellen harcol a vásznon. Yeoh így emlékszik vissza: – Viccesnek találtam, hogy a forgatási menetrendünkben ez szerepelt: „A harc, amire egész Ázsia várt”. A többi színésznek is bőven kijutott a harci jelenetekből. Maria Bellonak gyerekkori álma vált valóra, amikor Evy szerepében kardpárbajozhatott. – Maria karaktere sokkal kifinomultabb – magyarázza az ázsiai harcjelenetek koordinátora, Mike Lambert. – Jobban ért a harcművészetekhez, de valamennyi ráragadt Rick utcai harcmodorából is. Alex pedig szintén stílusos, de megvan benne is az édesapja nyers, utcai harcmodora. Luke Ford csaknem három hónapig készült a forgatásra. – Heti öt napot edzettem – mondja a fiatal színész. – Kardióval, súlyzózással és nyújtással kezdtem, aztán tértünk át a harcra való felkészülésre. Volt benne harcművészet, kardforgatás, ütések és rúgások.